Educar les emocions


A qui no li ha passat alguna vegada, que s’ha deixat emportar per les seves emocions i s’ha equivocat? Les nostres emocions poden ser tan fortes que dificulta el seu control i després ens penedim perquè no hem actuat correctament. Per aquest motiu, és important educar ja des de la infantesa el control de les emocions. A continuació, veurem com podem treballar la competència emocional i així, davant de situacions difícils o d’estrès, tindrem respostes més sanes i equilibrades.
1.    En primer lloc, és important que si un infant actua de forma agressiva, degut a la ràbia se l’ha d’entendre, s’ha de sentir comprés i es deixarà guiar en l’aprenentatge de la gestió emocional i actuar d’una forma més adequada.
2.    Cal alimentar la seva autoestima perquè es senti important i perquè es senti capaç d’assolir qualsevol objectiu que es proposi. A l’aula jo sempre dic que tots som importants i que no fa falta reaccionar de forma agressiva o ser desagradables per sentir-nos acceptats o aconseguir una finalitat, ans al contrari hi podem arribar sent assertius.
3.    L’ambient i els referents dels nens i nenes és cabdal. Si veuen en els adults i persones de referència respostes agressives o poc controlades, ells també reaccionaran d’aquesta manera en situacions semblants. És molt important que els adults propers sempre adoptem postures i comportaments positius i els infants les adoptaran a partir del modelatge.
4.    Les normes i els límits han de ser una realitat tan en el context escolar com a casa. Els infants saben quines barreres no poden sobrepassar i això ja és un element perquè es controlin.
5.    És molt important que els hi ensenyem que cal tenir un temps per pensar, que normalment serà de 6 segons com a mínim, que és el temps que una persona necessita per processar la informació i, per tant, tranquil·litzar-se.
6.      Quan els nostres actes perjudiquen a altres persones ens sentim culpables i cal demanar perdó. Quan hi ha situacions d’aquestes procuro no renyar als meus alumnes. Els hi pregunto perquè ho han fet, què tenien en ment i si són conscients que han fet mal a un amic. A partir d’aquí treballo amb l’empatia i pregunto si a ells els hi agradaria que els hi demanessin perdó i si creuen que li han de demanar a l’altra persona. Aquesta és una manera perquè demanin perdó sense sentir-se obligats a fer-ho.
7.    Una manera molt enriquidora perquè controlin les seves emocions és aportant diferents perspectives i solucions del problema o situació que produeix ira. D’aquesta manera el seu ventall d’actuació es veurà ampliat i també podran saber quines respostes són correctes i quines no.
8.    Se’ls ha de deixar clar que ells tenen el control i que en certes situacions poden governar les seves emocions. Hi ha exercicis per entrenar-ho. Un d’ells és que s’imaginin situacions que produeixen tristesa, ràbia, alegria... i anar canviant de situació perquè deixin de sentir-les.

T*



Comentarios

Entradas populares de este blog

Poema: Com si fóssiu nens.

DIPLOMA PARA EL DÍA DEL PADRE

Educar els fills cada dia és més difícil...