Educar les emocions
A qui no li ha passat alguna vegada, que
s’ha deixat emportar per les seves emocions i s’ha equivocat? Les nostres emocions poden ser tan
fortes que dificulta el seu control
i després ens penedim perquè no hem actuat correctament. Per aquest motiu, és
important educar ja des de la infantesa el control de les emocions. A
continuació, veurem com podem treballar la competència emocional i així, davant
de situacions difícils o d’estrès, tindrem respostes
més sanes i equilibrades.
1. En primer lloc, és important que si un
infant actua de forma agressiva, degut a la ràbia se l’ha d’entendre, s’ha de sentir
comprés i es deixarà guiar en l’aprenentatge de la gestió emocional i
actuar d’una forma més adequada.
2. Cal alimentar
la seva autoestima perquè es senti
important i perquè es senti capaç d’assolir
qualsevol objectiu que es proposi. A l’aula jo sempre dic que tots som
importants i que no fa falta reaccionar de forma agressiva o ser
desagradables per sentir-nos acceptats
o aconseguir una finalitat, ans al contrari hi podem arribar sent assertius.
3.
L’ambient i els referents dels nens i nenes és cabdal. Si veuen
en els adults i persones de referència respostes agressives o poc controlades,
ells també reaccionaran d’aquesta manera en situacions semblants. És molt
important que els adults propers sempre adoptem
postures i comportaments positius i els infants les adoptaran a partir del
modelatge.
4.
Les normes i els límits han de
ser una realitat tan en el context escolar com a casa. Els infants saben quines barreres no poden sobrepassar
i això ja és un element perquè es controlin.
5. És molt important que els hi ensenyem
que cal tenir un temps per pensar,
que normalment serà de 6 segons com a
mínim, que és el temps que una persona necessita per processar la
informació i, per tant, tranquil·litzar-se.
6. Quan els nostres actes perjudiquen a
altres persones ens sentim culpables i
cal demanar perdó. Quan hi ha situacions d’aquestes procuro no renyar als meus alumnes. Els hi
pregunto perquè ho han fet, què tenien en ment i si són conscients que han fet
mal a un amic. A partir d’aquí treballo amb l’empatia i pregunto si a ells els hi agradaria que els hi
demanessin perdó i si creuen que li han de demanar a l’altra persona. Aquesta
és una manera perquè demanin perdó sense
sentir-se obligats a fer-ho.
7. Una manera molt enriquidora perquè
controlin les seves emocions és aportant
diferents perspectives i solucions del problema o situació que produeix
ira. D’aquesta manera el seu ventall d’actuació
es veurà ampliat i també podran saber quines respostes són correctes i
quines no.
8. Se’ls ha de deixar clar que ells tenen el control i que en certes
situacions poden governar les seves
emocions. Hi ha exercicis per entrenar-ho. Un d’ells és que s’imaginin
situacions que produeixen tristesa, ràbia, alegria... i anar canviant de
situació perquè deixin de sentir-les.
Comentarios
Publicar un comentario